Face the fear in Jaffna baby! - Reisverslag uit Jaffna, Sri Lanka van Amandi Loon - WaarBenJij.nu Face the fear in Jaffna baby! - Reisverslag uit Jaffna, Sri Lanka van Amandi Loon - WaarBenJij.nu

Face the fear in Jaffna baby!

Door: Amandi

Blijf op de hoogte en volg Amandi

09 Juli 2012 | Sri Lanka, Jaffna

Goodmorning people!

Here we go, read, enjoy, learn and imagine.

Vrijdagavond in het pikkedonker vertrokken van Colombo to Jaffna. Een en al ellende! Allereerst komen die verrekte Sri Lankanen altijd te laat, vervolgens is het freezin' cold in de bus. Zo ongeveer 12 Nederlandse graden, zit je dan met je blote benen. Alsof dat nog niet genoeg is voor een rit van bijna 12 uur, zit er voor me een vrouw die de hele weg die stoel in tandartsligstand zet, oftewel geen beenruimte. Paar keer netjes gevraagd of ze die omhoog wilde doen, maar helaas. Na heel wat tussenstops, paspoort controle en rauwe roosted chicken te hebben gegeten kwamen we dan eindelijk aan in desert Jaffna. Wat een verschil met wat ik tot nu toe heb gezien! Super heet, droog, zanderig en vooral hele donkere mensen. Toen eindelijk na een jaar Harshani en amilla gezien. Super leuk! Heel de ochtend gekletst en toen...

Kwamen er opeens 6 wilde big ass apen! O M G ik was zo bang! Ze zaten gewoon op het dak, boven mijn bed waar ik die nacht ging slapen. En guess what.. De apen roken hier! Serieus.. Ze liepen steeds rondjes om ons heen, kreeg meteen Bokito beelden en voelde me echt niet op mijn gemakkie. Wilde het liefst ergens anders slapen, maar bedacht me, nee Amandi jij wil weten waar je vandaan komt, wat het leven is en ga daarom ook deze angst niet uit de weg. Gelukkig vertelde Dinesh niet over hoe gevaarlijk deze apen waren, dat er ook slangen waren die binnen komen en nog meer van die wilde beesten. NOT! Door te kletsen werd ik wel afgeleid maar steeds wanneer die op mensen lijkende beesten er waren werd ik geconfronteerd met die angst. Dude, de enige apen die ik tot nu toe had gezien die zo dichtbij kwamen waren in apenheul. En buiten die apen zijn de mieren echt mega groot, ze bijten en dat doet best wel zeer.
In de avond gingen we naar vrienden van Harshani en Amilla, gezellig aan de arrack. Probeerde goed te luisteren naar hoe ze praatten en how to pronounce. Zo nu en dan herken ik een aantal woorden in een zin en kan ik vertalen wat ze zeggen, super nice!
Het was zo fijn en gezellig en het enige wat we hadden waren plastic stoeltjes en tafeltjes, glazen, schalen waarmee ze muziek maakten en de sterrenhemel. Ga dit zeker in Nederland introduceren ipv Hollands got talent op een vrijdag of zaterdagavond. Het echt contact hebben met elkaar vind ik hier zo ontzettend fijn!
Enige wat ik ga veranderen zijn die verrekte tuinstoelen, man man, na deze 4 weken kan ik 8 maanden naar de fysio aangezien mijn rug ongeveer dezelfde shape heeft als die hippe tuinstoelen hier.

Toen we thuis waren nog een drankje gedronken en gaan slapen. Wilde eerst stoer zijn en alleen slapen, maar vond het toch wel eng dus vroeg ik zuslief (iedereen is hier broer, zus, oom, tante, papa, mama, opa en oma van elkaar) om toch bij mij te slapen. Dus lesje hulp vragen ook weer gehad. Niet dat ik met een gerust hart had geslapen, allemaal dierengeluiden, hard zacht, ver weg dichtbij en zelfs mijn eigen gesnurk maakte me wakker.

Volgende ochtend had iedereen een kater door de arrack en Apple vodka dus het plan van 7.30 wakker worden en hele dag dingen ondernemen ging niet door. Dus wat doe je dan? Alles lekker op zijn Sri Lankaans, heerlijk!

We gingen met Amilla's Chille car opweg naar het topje van Sri Lanka en mensen, dit was by far het mooiste wat ik ooit heb gezien! Het uitzicht, de heldere blauwe zee, vissersbootjes, mooi zand en het staan op de laatste rotsen die Sri Lanka met de oceaan verbindt en scheidt. Best raar hoor, dat als je van de rots in de zee springt, je eigenlijk van het eiland afvalt. Ik genoot op en top en voelde me bevoorrecht om dit te mogen meemaken! We hadden nog maar een paar uur tot de bus terug naar Colombo ging dus gingen we nog naar 1 prachtig plekje, een ander strand. Hier had je grijs zwarte modder, bijna soort klei, wat ontzettend fijn voelde aan je voeten. Je zakte er wel in weg maar het was prachtig! Als ik naar links keek zag ik een soort van savanne en rechts de hutjes op de hei. Tegenover mij zag ik de eilandjes die in de punt van Sri Lanka zitten. Zo mooi, zoo indrukwekkend en zo fijn! Wat is mijn land toch prachtig!

Nouja, niet helemaal.. In Jaffna veel restanten van de oorlog gezien, beschoten en gebombardeerde huizen. Vroeg me steeds af of die mensen in die huizen het overleefd zouden hebben, de enorme gaten in de wege , de arme mensen hier. Alles moet worden opgebouwd en daar zijn ze keihard mee bezig, iedere dag met zo'n 35 graden. Maar het gaat traag en dat is lastig om te zien. Alhoewel ik denk dat Jaffna een van de mooiste, beste en misschien wel meest welvarende plek van Sri Lanka kan worden. Nu is het tijd om hier business te doen en Jaffna helemaal opnieuw te bouwen.

Helaas na deze mooie dingen te hebben gezien afscheid nemen en weer de bus in. In het begin was de airco oke maar in de nacht was het toch weer ijskoud. En er was een bus voor ons ergens naar beneden gevallen, maar was te moe om de ramptoerist uit te hangen.

Al met al een geweldige, leerzame, fantastische reis, met fantastische mensen in een fantastisch land!

Liefs!

  • 09 Juli 2012 - 07:35

    Papa:

    zo te zien weer een enerverend (fantastisch) weekend achter de rug.

  • 09 Juli 2012 - 11:56

    Rianne Houwing:

    Wauw! Wat een mooi verhaal Amandi! Heel veel plezier in Sri Lanka nog!

  • 09 Juli 2012 - 19:18

    Klijn:

    Dat is nog eens reizen!!

  • 11 Juli 2012 - 17:49

    Suus:

    wauw wat een avontuuur! zo maak je nog eens wat mee!

  • 11 Juli 2012 - 17:49

    Marjolein:

    Echt super leuk om je verhalen te lezen! heb je toevallig ook al foto's?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Amandi

Actief sinds 21 Juni 2012
Verslag gelezen: 273
Totaal aantal bezoekers 14501

Voorgaande reizen:

30 Juni 2012 - 01 Augustus 2012

Back to Sri Lanka

Landen bezocht: